Loading...
Hoe ziet een les eruit? 2019-10-09T16:07:38+01:00
Elke les begint met het ophalen van een Spektakelprater. De kinderen halen samen het huisje van de Spektakelpraters op. Welke Spektakelprater is vandaag onze gast? Een Spektakelprater is een handpop. Op deze manier wordt het inlevingsvermogen en de fantasie van uw peuter geprikkeld. Tijdens dit gesprekje met de Spektakelprater worden nieuwe kinderen voorgesteld, geven we aandacht aan de jarigen, praten we over wat er de afgelopen week is gebeurd en nemen we de les door. Elke les kent een onderwerp. Aan de hand van dit onderwerp gaan we op een actief avontuur waarbij we spelenderwijs onze algehele motoriek en fantasie stimuleren.
Tijdens de warming up maken we ons bewust van ons lichaam en zijn spieren. Wat kunnen we allemaal met ons lichaam? We kijken naar onze armen, benen, vingers en tenen. Wie kan ze het verste strekken? En hoe groot of klein kun jij je maken? Wie kan fietsen met de benen, vliegen met de armen? De warming up word afgesloten met het Spektakellied.
Verdeeld over verschillende onderdelen gaan we dansen, spelen en bewegen. Elk onderdeel legt de nadruk op bewegen met muziek, het ontwikkelen van bewegingen en het stimuleren van de fantasie en het spelvermogen. Hieronder volgen enkele voorbeelden van de lesonderdelen.
Na-apen wil zeggen dat de docent bewegingen voordoet en dat u en uw peuter dit nadoen. Door middel van dieren, voertuigen en dagelijkse handelingen stimuleren we simpele (dans)bewegingen. Na-apen kent vaak een theatrale jas. De docent neemt de peuters mee naar de jungle, de boerderij of naar de stad. Hier zien ze van alles. Dieren, auto’s en nog veel meer. Maar hoe bewegen deze dieren? En hoe rijd je in een auto?
Bekende en onbekende liedjes waarbij veelal wordt gezongen hoe u en uw peuter moeten bewegen. Het liedje kan ook bestaan uit eerder geoefende (dans)bewegingen.
In bijna elke les bewegen we met een voorwerp op muziek of geluiden. De voorwerpen en bewegingen verschillen per les. Denk hierbij aan danslinten, sambaballen, paraplu´s en zelfs (slaap)zakken. Welke bewegingen kunnen we allemaal maken? Een fantasierijk avontuur waar uw peuter op zijn of haar eigen manier een invulling aan kan geven.
Liedjes waarbij iedereen in een kring zit of staat. Uw peuter maakt samen met u of de andere kinderen (dans)bewegingen. De liedjes kunnen zittend of staand uitgevoerd worden. Oud Hollandse liedjes en nieuwe liedjes (bekend en onbekend) zullen al snel meegezongen worden.
De Spektakelprater komt erbij om af te sluiten. Op deze manier weten de kinderen dat de les bijna is afgelopen. Zo komt het einde niet als een verrassing. Aan het einde van de afsluiting doen we het Spektakellied.
Dit doen we in de kleedkamers. Even uit de zaal, maar niet direct naar huis. Eerst bijkomen met een glaasje ranja. Voor de kinderen die het leuk vinden mag er daarna even worden gespeeld in de zaal. Dit geeft uw peuter de kans om de les op zijn of haar eigen manier te verwerken. De ene peuter doet dit door lekker rond te rennen, terwijl een ander kind ervoor kiest om in de kleedkamer te blijven zitten.